Χαρέ Κρίσνα » Blog Archive » Η ενσαρκωση της αγαπης για τον Θεο



Η ενσαρκωση της αγαπης για τον Θεο

2408 views

Ο Σρι Τσαϊτανια Μαχαπραμπου, ο χρυσαφένιος αβαταρα, εμφανίστηκε στην Ινδία πριν πεντακόσια χρόνια περίπου. Σύμφωνα με το έθιμο στην Ινδία, όταν γεννιέται ένα παιδί καλούν έναν αστρολόγο. Όταν ο Κύριος Κρισνα, ο Θεός, το Υπέρτατο Πρόσωπο, είχε εμφανιστεί πριν πέντε χιλιάδες χρόνια, ο πατέρας Του είχε καλέσει τον σοφό Γκαργκα, ο οποίος είχε πει: «Αυτό το παιδί, όταν ενσαρκώθηκε στο παρελθόν είχε τρία διαφορετικά χρώματα, όπως κόκκινο και χρυσαφί ενώ τώρα εμφανίζεται με μαυριδερό χρώμα». Οι γραφές προσδιορίζουν το χρώμα του Κρισνα ως μαυριδερό, όπως το χρώμα ενός σύννεφου. Ο Κύριος Τσαϊτανια είναι ο ίδιος ο Κρισνα που εμφανίζεται με χρυσαφί χρώμα.

Υπάρχουν πολλές μαρτυρίες στις Βεδικές γραφές πως ο Τσαϊτανια Μαχαπραμπου είναι μια ενσάρκωση του Κρισνα και το ίδιο επιβεβαιώνουν λόγιοι και λάτρεις. Στη Σριμαντ-Μπαγκαβαταμ επιβεβαιώνεται πως η ενσάρκωση του Κρισνα, του Θεού, στη τωρινή εποχή, τη Καλι-γιουγκα, θα είναι πάντα απασχολημένη μιλώντας για τον Κρισνα. Είναι ο Ίδιος ο Κρισνα, αλλά ως λάτρης του Κρισνα, περιγράφει τον Εαυτό Του. Και σ’ αυτή την εποχή το χρώμα της επιδερμίδας Του δεν θα είναι μαυριδερό. Αυτό σημαίνει πως θα είναι ή λευκό, ή κόκκινο, ή κίτρινο, γιατί αυτά τα τέσσερα χρώματα- λευκό, κόκκινο, κίτρινο και μαύρο- είναι τα χρώματα που έχουν οι ενσαρκώσεις στις διάφορες εποχές. Συνεπώς, αφού με το κόκκινο, το άσπρο και το μαυριδερό χρώμα εμφανίστηκαν οι προηγούμενες ενσαρκώσεις, το χρώμα που απομένει είναι το χρυσαφί, το χρώμα του Τσαϊτανια Μαχαπραμπου. Αν και το χρώμα του δεν είναι μαυριδερό, είναι ο Κρισνα.

Ένα άλλο χαρακτηριστικό αυτού του αβαταρα είναι πως συνοδεύεται διαρκώς από τους συντρόφους Του. Ο Τσαϊτανια Μαχαπραμπου απεικονίζεται πάντα συντροφιά με πολλούς λάτρεις που ψέλνουν. Όποτε ενσαρκώνεται ο Θεός έχει δυο αποστολές, όπως αναφέρει η Μπαγκαβαντ-γκιτα. Εκεί ο Κρισνα δηλώνει: «Όποτε εμφανίζομαι, αποστολή Μου είναι να απελευθερώσω τους ευσεβείς λάτρεις και να εξοντώσω τους δαίμονες». Όταν εμφανίστηκε ο Κρισνα, έπρεπε να σκοτώσει πολλούς δαίμονες. Κοιτώντας μια εικόνα του Βισνου παρατηρούμε πως κρατά ένα κοχύλι, ένα λουλούδι λωτού, μια κορύνη, κι έναν δίσκο. Αυτά τα δύο τελευταία χρησιμοποιούνται για την εξόντωση των δαιμόνων. Σ’ αυτόν τον κόσμο υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων — οι δαίμονες και οι λάτρεις. Οι λάτρεις ονομάζονται ημίθεοι· είναι σχεδόν σαν τον Θεό, καθώς έχουν θεϊκές ποιότητες.

Όσοι είναι λάτρεις αποκαλούνται άγιες, θεϊκές προσωπικότητες, ενώ όσοι δεν είναι λάτρεις, οι άθεοι, αποκαλούνται δαίμονες. Έτσι λοιπόν, ο Κρισνα, ο Θεός, κατέρχεται με δυο αποστολές: να προστατέψει τους λάτρεις και να εξοντώσει τους δαίμονες. Σ’ αυτή την εποχή, η αποστολή του Τσαϊτανια Μαχαπραμπου είναι παρόμοια: να απελευθερώσει τους λάτρεις και να εξοντώσει όσους δεν είναι λάτρεις, τους δαίμονες. Όμως σ’ αυτή την εποχή διαθέτει ένα διαφορετικό όπλο. Αυτό το όπλο δεν είναι μια κορύνη, ένας δίσκος ή κάποιο άλλο θανατηφόρο όπλο – το όπλο Του είναι η κίνηση του σανκιρτανα. Εκείνος εξόντωσε τη δαιμονική νοοτροπία των ανθρώπων, ξεκινώντας τη κίνηση του σανκιρτανα. Αυτή είναι η ιδιαίτερη σπουδαιότητα του Κυρίου Τσαϊτανια. Σ’ αυτή την εποχή οι άνθρωποι ήδη σκοτώνονται από μόνοι τους. Ανακάλυψαν τα ατομικά όπλα για να σκοτωθούν κι έτσι λοιπόν δεν χρειάζεται να τους σκοτώσει ο Θεός. Αλλά Εκείνος εμφανίστηκε για να εξολοθρεύσει τη δαιμονική τους νοοτροπία. Αυτό γίνεται εφικτό με τη κίνηση για τη συνείδηση του Κρισνα.

Γι’ αυτό η Σριμαντ-Μπαγκαβαταμ εξηγεί πως αυτή είναι η ενσάρκωση του Θεού για αυτή την εποχή. Και πώς μπορεί να Τον λατρέψει κανείς; Η μέθοδος είναι απλούστατη. Χρειάζεται μονάχα μια εικόνα του Κυρίου Τσαϊτανια με τους συντρόφους Του. Ο Κύριος Τσαϊτανια βρίσκεται στο κέντρο και γύρω Του βρίσκονται οι κυριότεροί Του σύντροφοι – ο Νιτγιανανντα, ο Αντβαϊτα, ο Γκαντανταρα και ο Σριβασα. Αυτή η εικόνα είναι αρκετή. Μπορεί να τη τοποθετήσει κανείς οπουδήποτε. Δεν είναι πως πρέπει να έλθει κανείς σε μας για να δει αυτή την εικόνα. Οποιοσδήποτε μπορεί να έχει την εικόνα αυτή στο σπίτι του, να ψέλνει το μαντρα Χαρε Κρισνα κι έτσι να λατρεύει τον Κύριο Τσαϊτανια. Αυτή είναι η απλή μέθοδος. Αλλά ποιους θα προσελκύσει αυτή η απλή μέθοδος; Όσους είναι έξυπνοι. Χωρίς επίπονες προσπάθειες.

Όποιος έχει μια εικόνα του Σρι Τσαϊτανια στο σπίτι του και ψέλνει Χαρε Κρισνα, μπορεί να συνειδητοποιήσει τον Θεό. Ο καθένας μπορεί να ακολουθήσει αυτή την απλή μέθοδο. Είναι ανέξοδη, χωρίς φόρους και δεν χρειάζεται να χτιστεί μια πολύ μεγάλη εκκλησία ή ναός. Οποιοσδήποτε και οπουδήποτε, μπορεί να κάτσει στον δρόμο, ή κάτω από ένα δέντρο και να ψέλνει το μαντρα Χαρε Κρισνα και να λατρεύει τον Θεό. Γι’ αυτό αποτελεί μια σημαντική ευκαιρία. Για παράδειγμα, στη πολιτική ή στην οικονομική ζωή, μερικές φορές παρουσιάζεται μια σημαντική ευκαιρία. Οι έξυπνοι πολιτικοί επωφελούνται της καλής ευκαιρίας μόλις τους παρουσιαστεί, αξιοποιώντας τη σε επιτυχία. Παρόμοια, αυτή την εποχή, όσοι έχουν αρκετή εξυπνάδα ακολουθούν τη κίνηση του σανκιρτανα, προοδεύοντας πολύ γρήγορα.

Οι Βεδικές γραφές περιέχουν περιγραφές του αβαταρα αυτής της εποχής, του Κυρίου Τσαϊτανια. Δεν μπορούμε να αποδεχθούμε κανέναν ως αβαταρα αν δεν διαθέτει τα χαρακτηριστικά που αναφέρονται στις γραφές. Δεν αποδεχόμαστε ιδιότροπα ή μετά από ψηφοφορία τον Κύριο Τσαϊτανια ως αβαταρα. Σήμερα, έχει γίνει της μόδας να έρχεται οποιοσδήποτε και να λέει πως είναι ο Θεός ή μια ενσάρκωση του Θεού και κάποιοι ανόητοι και απατεώνες θα το αποδεχθούν: «Ω, είναι Θεός». Εμείς δεν αποδεχόμαστε έναν αβαταρα με αυτόν τον τρόπο. Εμείς αποδεχόμαστε τα τεκμήρια των Βεδών. Ένας αβαταρα πρέπει να ταιριάζει με τις περιγραφές των Βεδών. Τότε τον αποδεχόμαστε· διαφορετικά όχι. Υπάρχει περιγραφή στις Βεντα για κάθε αβαταρα: θα εμφανιστεί στο τάδε μέρος, με τη τάδε μορφή και θα ενεργήσει με τον τάδε τρόπο. Τέτοια είναι η φύση των Βεδικών τεκμηρίων.

Ο Τσαϊτανια Μαχαπραμπου μας δίνει την ευκαιρία να πλησιάσουμε τον Θεό άμεσα. Όταν ο Ρουπα Γκοσβαμι, ο κυριότερος μαθητής του Κυρίου Τσαϊτανια, είδε για πρώτη φορά τον Τσαϊτανια Μαχαπραμπου, ήταν υπουργός στη κυβέρνηση της Βεγγάλης αλλά θέλησε να γίνει μέλος της κίνησης του Τσαϊτανια Μαχαπραμπου. Έτσι λοιπόν εγκατέλειψε τη θέση του υπουργού κι όταν έγινε μέλος, καθώς εγκαταλειπόταν, πρόσφερε μια όμορφη προσευχή στον Κύριο Τσαϊτανια. Αυτή η προσευχή λέει:

ναμο μαχα-βαντανγιαγια, κρισνα-πρεμα-πρανταγια τε
κρισναγια κρισνα-τσαϊτανια, ναμνε γκαουρα-τβισε ναμαχ

«Αγαπητέ μου Κύριε, είσαι ο πιο γενναιόδωρος από όλες τις ενσαρκώσεις». Γιατί; Κρισνα-πρεμα-πρανταγια τε: «Δίνεις άμεσα την αγάπη για τον Θεό. Δεν έχεις κάποιον άλλο σκοπό. Η μέθοδός Σου είναι τόσο όμορφη που μπορεί κανείς αμέσως να μάθει να αγαπά τον Θεό. Συνεπώς Εσύ είσαι η πιο γενναιόδωρη από όλες τις ενσαρκώσεις. Και δεν είναι δυνατόν για κάποια άλλη προσωπικότητα εκτός από τον Ίδιο τον Κρισνα να προσφέρει αυτή την ευλογία. Γι’ αυτό λέω ότι Εσύ είσαι ο Κρισνα». Κρισναγια κρισνα-τσαϊτανια-ναμνε: «Είσαι ο Κρισνα, αλλά έχεις το όνομα του Κρισνα Τσαϊτανια. Εγκαταλείπομαι σ’ Εσένα».
Αυτή είναι λοιπόν η μέθοδος. Ο Τσαϊτανια Μαχαπραμπου είναι ο Ίδιος ο Κρισνα και διδάσκει πώς να αναπτύξουμε την αγάπη για τον Θεό με μια απλούστατη μέθοδο. Προτείνει να ψέλνουμε Χαρε Κρισνα.

χαρερ ναμα χαρερ ναμα χαρερ ναμαϊβα κεβαλαμ
καλαου ναστγ εβα ναστγ εβα ναστγ εβα γκατιρ ανγιατα

«Σ’ αυτή την εποχή, ψέλνε διαρκώς το μαντρα Χαρε Κρισνα. Δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική». Ο κόσμος μπερδεύεται με τόσες πολλές μεθόδους συνειδητοποίησης. Δεν μπορεί να ακολουθήσει με σταθερότητα τις μεθόδους διαλογισμού ή της γιογκα, είναι αδύνατον. Γι’ αυτό ο Κύριος Τσαϊτανια λέει ότι όποιος ακολουθήσει αυτή τη μέθοδο της ψαλμωδίας, αμέσως θα μπορέσει να φτάσει στο επίπεδο της συνειδητοποίησης.
Η μέθοδος της ψαλμωδίας που προσφέρει ο Κύριος Τσαϊτανια για την επίτευξη της αγάπης για τον Θεό ονομάζεται σανκιρτανα. Σανκιρτανα είναι μια Σανσκριτική λέξη. Σαμ σημαίνει σαμγιακ- «πλήρης». Κιρτανα σημαίνει «δοξάζοντας» ή «περιγράφοντας». Έτσι λοιπόν πλήρης περιγραφή σημαίνει πλήρης δοξολογία του Υπέρτατου, του Υπέρτατου Πλήρους Όλου. Όχι ότι μπορεί κανείς να περιγράφει ή να δοξάζει οτιδήποτε κι αυτό θα είναι κιρτανα. Από γραμματική άποψη αυτό μπορεί να είναι κιρτανα, αλλά σύμφωνα με το Βεδικό σύστημα, κιρτανα σημαίνει περιγραφή της υπέρτατης αυθεντίας, της Απόλυτης Αλήθειας, του Θεού, του Υπέρτατου Προσώπου. Αυτό ονομάζεται κιρτανα.

Όσοι είναι λάτρεις στη συνείδηση του Κρισνα έχουν λάβει καταφύγιο στον Κρισνα και το ξεκίνημα είναι η ακρόαση και η ψαλμωδία. Σραβαναμ κιρταναμ βισνοχ. Έτσι λοιπόν το ένθερμο και ταπεινό αίτημα προς όλους είναι να δεχτείτε σας παρακαλώ αυτή τη ψαλμωδία. Η κίνηση για τη συνείδηση του Κρισνα ξεκίνησε με τον Κύριο Τσαϊτανια πριν πεντακόσια χρόνια στη Βεγγάλη και τώρα σε όλη την Ινδία και ιδιαίτερα στη Βεγγάλη υπάρχουν εκατομμύρια ακόλουθοι του Τσαϊτανια Μαχαπραμπου. Τώρα η κίνηση αυτή ξεκινά στις χώρες της Δύσης, έτσι λοιπόν δείξτε μεγάλη σοβαρότητα στη κατανόησή της. Καμία άλλη θρησκεία δεν κατακρίνουμε. Μην νομίσετε κάτι τέτοιο. Δεν έχουμε καμία δουλειά να κατακρίνουμε κάποια άλλη θρησκευτική μέθοδο. Η συνείδηση του Κρισνα δίνει στους ανθρώπους τη θεσπέσια θρησκεία – αγάπη για τον Θεό. Αυτό είναι όλο.

Διδάσκουμε την αγάπη για τον Θεό. Όλοι αγαπούν ήδη, αλλά αυτή η αγάπη κατευθύνεται λανθασμένα. Αγαπάμε αυτό το αγόρι, ή αυτό το κορίτσι ή αυτή τη χώρα ή αυτή τη κοινωνία ή ακόμα τις γάτες και τα σκυλιά, αλλά δεν μένουμε ικανοποιημένοι. Πρέπει λοιπόν να κατευθύνουμε την αγάπη μας προς τον Θεό. Όποιος προσφέρει την αγάπη του στον Θεό θα γίνει ευτυχισμένος.

Μην νομίζετε ότι η κίνηση για τη συνείδηση του Κρισνα είναι ένα καινούργιο είδος θρησκείας. Ποια είναι εκείνη η θρησκεία που δεν αναγνωρίζει τον Θεό; Μπορεί κανείς να αποκαλεί τον Θεό «Αλλάχ», ή «Κρισνα», ή κάτι άλλο, αλλά ποια θρησκεία δεν αναγνωρίζει τον Θεό; Διδάσκουμε ότι θα πρέπει να προσπαθεί κανείς να αγαπά τον Θεό και μόνο. Μας ελκύουν τόσα πολλά πράγματα, αλλά αν η αγάπη μας στραφεί προς τον Θεό, τότε θα γίνουμε ευτυχισμένοι. Δεν χρειάζεται να μάθουμε να αγαπάμε κάτι άλλο· όλα τα υπόλοιπα περικλείονται αυτόματα. Προσπαθήστε να αγαπάτε τον Θεό μονάχα. Μην προσπαθείτε να αγαπάτε δέντρα ή φυτά ή έντομα. Αυτό δεν θα προσφέρει ποτέ ικανοποίηση. Μάθετε να αγαπάτε τον Θεό. Αυτή είναι η αποστολή του Τσαϊτανια Μαχαπραμπου, αυτή είναι και η δική μας αποστολή.

(απόσπασμα από άρθρο του Σρίλα Πραμπουπάντα, το οποίο περιέχεται και στην «Επιστήμη της Αυτογνωσίας»)