Χαρέ Κρίσνα » Blog Archive » Κεφαλαιο 6 – Η Ανωτερη Γευση



Κεφαλαιο 6 – Η Ανωτερη Γευση

2367 views


(Αποσπάσματα από τα συγγράμματα της Αυτού Θείας Χάρης Α.Τσ.Mπακτιβεντάντα Σουάμι Πραμπουπάντα)
 

Ο μύθος της ασιτίας

Με την θέληση της Υπέρτατης Προσωπικότητας της Θεότητας, παράγονται φρούτα, δημητριακά και άλλες τροφές σε τέτοια ποσότητα που δεν τελειώνουν, ακόμη κι αν όλοι οι άνθρωποι του κόσμου φάνε δέκα φορές περισσότερο από όσο μπορούν. Η μόνη έλλειψη που υπάρχει στον υλικό κόσμο είναι η συνειδητότητα της παρουσίας του Κρίσνα. Αν οι άνθρωποι αποκτήσουν επίγνωση του Κρίσνα, με το έλεος αυτής της Υπέρτατης Προσωπικότητας της Θεότητας, θα παραχθούν τροφές αρκετές και δεν θα υποφέρει ο κόσμος από οικονομικά προβλήματα. Είναι εύκολο να το καταλάβουμε: η παραγωγή των φρούτων και των λουλουδιών δεν εξαρτάται απο τη θέλησή μας, αλλά από τη θέληση του Υπερτάτου Προσώπου. Αν είναι ικανοποιημένος, μας παρέχει φρούτα, λουλούδια, κλπ., αλλά αν οι άνθρωποι είναι άθεοι, με τη θέλησή Του, σταματά η παροχή της τροφής.
Σρι Τσετάνια-τσαριταμρίτα ( Αντι – λίλα, 9.38, ερμηνευτικό σχόλιο )

Ο Θεός είναι χορτοφάγος

Mr. Faill: Είναι απαραίτητη μια συγκεκριμένη διατροφή για να προοδεύσουμε στην πνευματική ζωή;
ΣρίλαΠραμπουπάντα :Ναι, το μονοπάτι της πνευματικής ζωής έχει σκοπό την εξάγνισή μας, και η διατροφή αποτελεί μέρος αυτής της εξάγνισης. Μια παροιμία λέει: «Είσαι ότι τρως», κι αυτό είναι αλήθεια. Η φυσική και η νοητική μας κατάσταση καθορίζονται από το πως και τι τρώμε. Γι’αυτό, οι γραφές συνιστούν σε όποιον επιθυμεί να αποκτήσει επίγνωση του Κρίσνα, να τρώει τα υπολείμματα της τροφής που προσφέρεται στον Κρίσνα. Οποιος φάει τα υπολείμματα της τροφής ενός φυματικού, θα προσβληθεί από φυματίωση. Παρόμοια, όποιος τρώει Κρίσνα πρασάνταμ, θα «προσβληθεί» από την επίγνωση του Κρίσνα. Περιμένουμε πριν φάμε. Πρώτα προσφέρουμε το φαγητό στον Κρίσνα, μετά το τρώμε. Αυτό μας βοηθά να προοδεύσουμε στην επίγνωση του Κρίσνα.
Mr. Faill: Είστε όλοι χορτοφάγοι;
Σρίλα Πραμπουπάντα: Ναι, γιατί ο Κρίσνα είναι χορτοφάγος. Ο Κρίσνα μπορεί να φάει ότι επιθυμεί επειδή είναι Θεός, αλλά στην Μπάγκαβαντ-γκίτα (9.26) δηλώνει: «Αν κάποιος Μου προσφέρει, με αγάπη και αφοσίωση, ένα φύλλο, ένα λουλούδι, ένα φρούτο και νερό, θα δεχτώ την προσφορά του.» Δεν λέει, «Πρόσφερε Μου κρέας και κρασί».
Η επιστήμη της αυτοσυνειδητοποίησης

Δεν υπάρχει ασιτία

Αν ρίξουμε στον δρόμο ένα σακί σιτάρι, θα πλησιάσουν τα μικρά πουλιά, θα φάνε τέσσερις-πέντε σπόρους και θα φύγουν. Δεν θα πάρουν περισσότερο από όσο χρειάζονται. Υστερα θα πετάξουν ελεύθερα στον αέρα. Αλλά αν αφήσουμε στο πεζοδρόμιο πολλές σακούλες αλεύρι και τα προσφέρουμε στον κόσμο, κάποιος θα πάρει δέκα ή είκοσι σακούλες, κάποιος άλλος δεκαπέντε ή τριάντα, κλπ. Μ’αυτόν τον τρόπο η διανομή είναι άνιση. Αυτό ονομάζεται πρόοδος του πολιτισμού, αλλά στην πραγματικότητα μας λείπει η απλή γνώση που έχουν τα περιστέρια, οι σκύλοι και οι γάτες. Ολα ανήκουν στον Υπέρτατο Κύριο και μπορούμε να πάρουμε όσο χρειαζόμαστε, όχι περισσότερο. Αυτή η γνώση είναι πραγματική. Με την θέληση του Θεού, όλα περιλαμβάνονται στην δημιουργία Του. Ολα υπάρχουν σε επαρκή βαθμό, αρκεί να τα διανέμουμε με τον κατάλληλο τρόπο. Αλλά η σημερινή κατάσταση είναι αξιοθρήνη, αφού κάποιος παίρνει πολύ περισσότερα από όσα χρειάζεται, ενώ άλλοι πεθαίνουν από την πείνα.
Ράτζα-βίντια

«Ου φονεύσεις»

Σρίλα Πραμπουπάντα: Είναι ανάγκη να ακολουθούμε όλες τις εντολές των Γραφών, έτσι όπως είναι, όχι μόνο αυτές που μας συμφέρουν. Η εντολή του Θεού είναι «ου φονεύσεις». Αφού δεν την τηρείτε, πως ισχυρίζεστε πως αγαπάτε το Θεό;
Επισκέπτης: Οι Χριστιανοί πιστεύουν πως αυτή η εντολή αφορά μόνο τους ανθρώπους. Δεν αφορά τα ζώα.
Σρίλα Πραμπουπάντα: Που σημαίνει πως ο Χριστός δεν ήταν αρκετά έξυπνος για να χρησιμοποιήσει τη σωστή λέξη: ανθρωποκτονία. Υπάρχει διαφορά ανάμεσα στον φόνο και την ανθρωποκτονία. Ο τελευταίος όρος αφορά τα ανθρώπινα όντα, ενώ ο πρώτος αφορά όλους τους σκοτωμούς. Πιστεύεις πως ο Χριστός δεν ήταν αρκετά έξυπνος για να χρησιμοποιήσει την κατάλληλη λέξη, ανθρωποκτονία, στη θέση της λέξης φόνος, αν ήθελε να υποδηλώσει το σκότωμα των ανθρώπων;
Πατερ Εμμανουελ: Αλλά ακόμη κι αν ζούμε μόνο με χόρτα πρέπει να σκοτώνουμε.
Σρίλα Πραμπουπάντα: Η φιλοσοφία Βαϊσνάβα διδάσκει πως δεν πρέπει να σκοτώνουμε ούτε τα φυτά αν δεν είναι απαραίτητο. Ο Κρίσνα λέει στην Μπάγκαβαντ-γκίτα (9.26): «Αν κάποιος Μου προσφέρει με αγάπη και αφοσίωση, ένα φύλλο, ένα λουλούδι, ένα φρούτο και νερό, θα δεχτώ την προσφορά του.» Εμείς προσφέρουμε στον Κρίσνα μόνο αυτές τις τροφές που ευχαριστούν τον Κρίσνα, και συνέχεια τρώμε τα υπολείμματα της προσφοράς. Αν προσφέρετε στον Κρίσνα χορτοφαγική τροφή μπορεί να είναι αμαρτία αλλά τη διαπράττει Εκείνος, όχι εμείς. Αλλά ο Θεός είναι απαπαβιντα, αναμάρτητος. Η προσφερμένη τροφή μοιάζει με τον σκοτωμό που γίνεται κατά τη διάρκεια ενός πολέμου. Στον πόλεμο, όταν ο λοχίας διατάζει τον στρατιώτη να επιτεθεί, ο υπάκουος στρατιώτης θα σκοτώσει τον εχθρό και θα πάρει μετάλλιο. Αλλά αν ο ίδιος στρατιώτης σκοτώσει κάποιον εκτός μάχης, θα τιμωρηθεί. Παρόμοια, όταν τρώμε μόνο πρασάνταμ (τα υπολείμματα της τροφής που προσφέρεται στον Κρίσνα), δεν αμαρταίνουμε. Το επιβεβαίωνει η Μπάγκαβαντ-γκίτα (3.13): «Οι αφοσιωμένοι υπηρέτες του Κρίσνα είναι ελεύθεροι από κάθε σφάλμα, επειδή τρώνε μόνο προσφερμένες τροφές. Αλλά όσοι προετοιμάζουν τροφές για την δική τους ικανοποίηση τρέφονται μόνο με αμαρτία.»
Πατερ Εμμανουελ: Ο Κρίσνα δεν δίνει άδεια να τρώμε κρέας;
Σρίλα Πραμπουπάντα: Ναι, στο ζωϊκό βασίλειο. Αλλά ο πολιτισμένος άνθρωπος, ο θρησκευόμενος, δεν προορίζεται να σκοτώνει τα ζώα και να τα τρώει. Αν σταματήσετε να σκοτώνετε τα ζώα και αρχίσετε να ψέλνετε το άγιο όνομα του Χριστού, όλα θα καλυτερέψουν… Πιστεύω πως οι Χριστιανοί ιερείς πρέπει να συνεργαστούν με την κίνηση για την Επίγνωση του Κρίσνα και να ψάλλουν το όνομα του Χριστού. Και να μην παραβλέπουν το σκότωμα των ζώων. Η βίβλος σας ζητά το ίδιο, δεν είναι δική μου φιλοσοφία. Σας παρακαλώ, ακολουθήστε αυτές τις εντολές και θα δείτε πως η κατάσταση στον κόσμο θα αλλάξει…»
Η επιστήμη της αυτοσυνειδητοποίησης

Φυσικά επακόλουθα της κατανάλωσης του κρέατος

Οι αγροτικές επιχειρήσεις είναι σε θέση να παράγουν μια επαρκή ποσότητα δημητριακών, ενώ η προστασία της αγελάδας μπορεί να παράγει άφθονο γάλα, γιαούρτι και γκι. Η προστασία των δασών μπορεί να παρέχει άφθονο μέλι. Δυστυχώς, ο σύγχρονος πολιτισμός σκοτώνει τις αγελάδες που δίνουν το γιαούρτι, το γάλα και το γκi. Κόβει όλα τα δέντρα που είναι απαραίτητα για την παραγωγή του μελιού και ανοίγει βιομηχανίες για να παράγει βίδες, μπουλόνια, αυτοκίνητα και κρασί, αντί να ασχοληθεί με τη γεωργία. Πως να γίνουν ευτυχισμένοι οι άνθρωποι; Το σώμα τους γεμίζει ρυτίδες και σταδιακά φθίνει και γίνεται μικροσκοπικό, αφήνει μιαν άσχημη μυρωδιά λόγω του ανθυγιεινού ιδρώτα που δημιουργείται με την κατανάλωση αυτών των αποκρουστικών τροφίμων. Αυτός είναι ο ανθρώπινος πολιτισμός.
Σρίμαντ- Μπάγκαβαταμ ( 5.16.25, ερμηνευτικό σχόλιο )

Και οι χορτοφάγοι διαπράττουν βία

Μερικές φορές μας ρωτάνε: «Μας ζητάτε να μην τρώμε κρέας, αλλά εσείς τρώτε χόρτα. Αυτό δεν είναι βία;» Η απάντηση είναι πως όταν τρώμε χορταρικά διαπράττουμε βία. Οι χορτοφάγοι βλάπτουν τα άλλα όντα, επειδή και τα φυτά έχουν ζωή. Αυτοί που δεν είναι αφοσιωμένοι υπηρέτες του Θεού σκοτώνουν τις αγελάδες, τα αρνιά και τα άλλα ζώα για να τραφούν, και ο αφοσιωμένος υπηρέτης, που είναι χορτοφάγος, σκοτώνει επίσης… Αυτός είναι ο νόμος της φύσης. Τζίβα  τζiβασια  τζiβαναμ: κάθε ον ζει σε βάρος ενός άλλου όντος. Αλλά ο άνθρωπος πρέπει να περιορίσει τις βίαιες πράξεις στο ελάχιστο.
Σρίμαντ- Μπάγκαβαταμ (3.29.15, ερμηνευτικό σχόλιο)

Οι αγελάδες πρέπει να προστατεύονται

Το γάλα συγκρίνεται με το νέκταρ της αθανασίας. Οταν πίνουμε γάλα δεν γινόμαστε αθάνατοι, αλλά η διάρκεια της ζωής μας αυξάνεται. Οι σύγχρονοι άνθρωποι δεν το θεωρούν σημαντικό, γι’αυτό δεν ζουν πολύ. Ενώ μπορούν να ζήσουν μέχρι 100 χρόνια, η διάρκεια της ζωής τους μειώνεται συνέχεια, επειδή δεν πίνουν πολύ γάλα. Αντίθετα προτιμούν να σφάξουν ένα ζώο και να φάνε το κρέας του. (Σημείωση του εκδότη: Το χοιρινό κρέας έχει εξαπλάσια χοληστερόλη από αυτή του γάλατος. Η υψηλή χοληστερόλη προκαλεί τις ασθένειες της καρδιάς, την βασική αιτία θανάτων στην Αμερική). Η Υπέρτατη Προσωπικότητας της Θεότητας διδάσκει στην Μπάγκαβαντ-γκίτα την γκορακ¬για, δηλαδή την προστασία της αγελάδας. Είναι ανάγκη να προστατέψουμε την αγελάδα, να την αρμέγουμε και να χρησιμοποιούμε το γάλα της με διάφορους τρόπους. Χρειαζόμαστε το γάλα για να ζήσουμε πολύ και για να βελτιώσουμε την κατάσταση του εγκεφάλου μας ώστε να εκτελέσουμε υπηρεσία αφοσίωσης και τελικά να αποκτήσουμε την εύνοια της Υπέρτατης Προσωπικότητας της Θεότητας.
Σρίμαντ- Μπάγκαβαταμ ( 8.6.12, ερμηνευτικό σχόλιο )

Το πρασάνταμ ελευθερώνει από την υλική μόλυνση

Σε περίπτωση επιδημίας χρησιμοποιείται ένα αντισηπτικό εμβόλιο για την προστασία του πληθυσμού από την ασθένεια. Παρόμοια, όποιος τρέφεται με πρασάνταμ, δηλαδή την τροφή που προσφέρθηκε στον Κρίσνα, δεν προσβάλλεται από την ασθένεια του υλισμού, και πολύ σύντομα γίνεται αφοσιωμένος υπηρέτης του Κυρίου. Επομένως, όποιος έχει επίγνωση του Κρίσνα και τρέφεται μόνο με πνευματική τροφή, ελαττώνει τις αντιδράσεις του παρελθόντος που εμποδίζουν την πνευματική πρόοδο, ενώ όποιος συνεχίζει να διάγει αμαρτωλή ζωή, πρόκειται να γεννηθεί στο σώμα ενός γουρουνιού ή ενός σκύλου για να πληρώσει τις αμαρτίες του. Ο υλικός κόσμος είναι μολυσμένος. Οποιος εμβολιάζεται παίρνωντας πρασάνταμ, τροφή που προσφέρθηκε στον Κύριο, δεν υπόκεινται σ’αυτήν την μόλυνση.
Μπάγκαβαντ-γκίτα ( 3.14 )

Οποιος σκοτώνει, θα σκοτωθεί

Οσοι σκοτώνουν τα ζώα στα σφαγεία για να πουλήσουν το κρέας τους, στην επόμενη ζωή τους και σε πολλές μελλοντικές ζωές, θα σκοτωθούν με παρόμοιο τρόπο. Υπάρχουν πολλοί παληάνθρωποι που παραβαίνουν τις αρχές της θρησκείας τους. Οι Χριστιανικές γραφές δηλώνουν καθαρά: «Ου φονεύσεις». Ομως, οι επικεφαλείς της εκκλησίας, με διάφορα προσχήματα, συμφωνούν με το σκότωμα των ζώων και παράλληλα υποκρίνονται πως είναι άγιοι. Αυτή η υποκρισία προκαλεί δυστυχία. Γι’αυτό συμβαίνουν συχνά πόλεμοι. Στο πεδίο της μάχης σκοτώνονται μαζικά πολλά άτομα. Η ανακάλυψη της ατομικής βόμβας, είναι ο φόβος μιας επικείμενης ολικής καταστροφής.
Τσετάνια-τσαριταμρίτα ( Μάντιια – λίλα,  24.251, ερμηνευτικό σχόλιο)

Δείχνουμε την αφοσίωση μας στον Θεό όταν Του προσφέρουμε τροφή με αγάπη

Ο Κρίσνα λέει στην Μπάγκαβαντ-γκίτα :»Αν κάποιος Μου προσφέρει με αγάπη και αφοσίωση ένα φύλλο, ένα λουλούδι, ένα φρούτο και νερό, θα δεχτώ την προσφορά του.» Ο αληθινός σκοπός της προσφοράς είναι να εκφράσουμε την αγάπη και την αφοσιωσή μας στον Κύριο. Η ίδια η προσφορά έχει δευτερεύουσα σημασία. Αν κάποιος προσφέρει στον Κύριο πολλά φρούτα και λουλούδια, χωρίς αγάπη και αφοσίωση, ο Κύριος δεν θα δεχτεί την προσφορά. Δεν μπορούμε να δωροδοκήσουμε την Προσωπικότητα της Θεότητας. Είναι τόσο μεγάλος που κάθε δωροδοκία είναι πολύ μικρή. Ούτε έχει ανάγκη κάτι. Αφού είναι πλήρης στον εαυτό Του, τι μπορούμε να Του προσφέρουμε; Ολα προέρχονται απ’Αυτόν. Μπορούμε να Του προσφέρουμε μόνο την αγάπη και την ευγνωμοσύνη μας.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ (3.29.24, ερμηνευτικό σχόλιο)

Η εξόντωση των ζώων δεν είναι δείγμα πολιτισμού

Ο πολιτισμένος άνθρωπος γνωρίζει την τέχνη της προετοιμασίας θρεπτικών φαγητών με βάση το γάλα. Για παράδειγμα, στο αγρόκτημα που έχουμε στην West Virginia (και σε άλλα αγροκτήματα σε όλον τον κόσμο), ετοιμάζουμε δεκάδες εκλεκτά πιάτα με βάση το γάλα. Οι επισκέπτες μας εκπλήσσονται όταν γεύονται αυτές τις προετοιμασίες. Πράγματι, το γάλα δεν είναι παρά το αίμα της αγελάδας μετασχηματισμένο, και είναι πολύ θρεπτικό. Αλλά οι πολιτισμένοι άνθρωποι αρνούνται να το χρησιμοποιήσουν. Από το γάλα μπορούμε να εξάγουμε γιαούρτι, τυρί, γκi (εξαγνισμένο βούτυρο) και άλλα προϊόντα. Συνδυάζωντας αυτά τα προϊόντα με δημητριακά, φρούτα και χορταρικά, παίρνουμε εκατοντάδες εδέσματα. Αυτός είναι πολιτισμός, και όχι η εξόντωση των ζώων με σκοπό την εξαγωγή του κρέατος.
Η επιστήμη της αυτοσυνειδητοποίησης

Η προσφορά τροφής στον Κρίσνα σημαίνει ανταλλαγή αγάπης

Ο Κρίσνα είναι τόσο καλός που αν κάποιος Του προσφέρει ένα φύλλο, ένα λουλούδι, ένα φρούτο και νερό, θα δεχτεί την προσφορά του. Με την προϋπόθεση να γίνει η προσφορά με μπάκτι (αφοσίωση). Αν κάποιος προσφέρει στον Κρίσνα με την σκέψη, «είμαι πολύ πλούσιος και προσφέρω κάτι στον Κρίσνα», η προσφορά του δεν θα γίνει δεκτή. Οτι προσφέρεται στον Κρίσνα με αγάπη και αφοσίωση πολλαπλασιάζεται εκατομμύρια και εκατομμύρια φορές — από υλική και πνευματική άποψη — επειδή η ουσία είναι η ανταλλαγή αγάπης. Το βεβαιώνει ο Κρίσνα στην Μπάγκαβαντ-γκίτα (9.27): «Ω γιε της Κούντι, ότι κάνεις, ότι τρως και ότι δίνεις, καθώς επίσης κάθε ασκητισμό που εκτελείς, πρέπει να τα προσφέρεις όλα σε Μένα».
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ (10.11.11, ερμηνευτικό σχόλιο)

Και τα ζώα έχουν δικαίωμα στη ζωή

Δημοσιογράφος: Ενα άλλο σημείο της Διακήρυξης της Ανεξαρτησίας υποστηρίζει πως ο Θεός έδωσε σε όλους τους ανθρώπους ορισμένα δικαιώματα, που δεν πρέπει να παραβιάζονται σε καμμιά περίπτωση. Ολοι έχουν δικαίωμα στη ζωή, στην ελευθερία και….
Σρίλα Πραμπουπάντα: Και τα ζώα έχουν δικαίωμα στη ζωή. Τα ζώα δεν έχουν δικαίωμα να ζήσουν; Τα κουνέλια, για παράδειγμα, ζουν ήσυχα στο δάσος. Γιατί η κυβέρνηση επιτρέπει στους κηνυγούς να τα σκοτώνουν;
Δημοσιογράφος: Αυτά τα δικαιώματα αφορούν μόνο τους ανθρώπους.
Σρίλα Πραμπουπάντα: Αυτή δεν είναι αληθινή φιλοσοφία. Η άποψη πως ο αδελφός μου και η οικογένειά μου είναι καλοί και πως μπορούν να σκοτώσουν τους άλλους, είναι εγκληματική. Αν σκοτώσω τον πατέρα σου, για το καλό της οικογένειάς μου; Είναι αυτή φιλοσοφία; Η αληθινή φιλοσοφία είναι σουριντα σαρβα μπουταναμ: φιλία ανάμεσα σε όλα τα πλάσματα.
Η επιστήμη της αυτοσυνειδητοποίησης

Η ρίζα του πολέμου: Η εξολόθρευση των ζώων

Οποιος δέχεται την ειρήνη ανάμεσα στους ανθρώπους, αλλά σκοτώνει τα ζώα, στην πραγματικότητα δέχεται τη φιλοσοφία του Σατανά. Στην εποχή που ζούμε, το κράτος δείχνει εχθρότητα απέναντι στα ζώα, και τα φτωχά πλάσματα ζουν σε συνεχή αγωνία. Αλλά η κοινωνία δέχεται την αντίδραση των φτωχών ζώων: η εξολόθρευσή τους δημιουργεί πόλεμο – ψυχρό ή θερμό –  ανάμεσα στους ανθρώπους, σε ατομικό, μαζικό ή εθνικό επίπεδο.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ ( 1.10.6 )

Εχουν τα ζώα ψυχή;

Σρίλα Πραμπουπάντα: Μερικοί λένε: «Πιστεύουμε πως τα ζώα δεν έχουν ψυχή». Αυτό δεν είναι σωστό. Το πιστεύουν επειδή θέλουν να τρώνε τα ζώα. Ομως, η αλήθεια είναι πως τα ζώα έχουν ψυχή.
Δημιογράφος: Κι εσείς πως το ξέρετε;
Σρίλα Πραμπουπάντα: Κι εσύ μπορείς να το καταλάβεις. Να η επιστημονική απόδειξη: τα ζώα τρώνε, κι εσύ τρως. Τα ζώα κοιμούνται, κι εσύ κοιμάσαι. Τα ζώα αμύνονται, κι εσύ αμύνεσαι. Τα ζώα έχουν σεξουαλική ζωή, κι εσύ έχεις σεξουαλική ζωή. Τα ζώα έχουν παιδιά, κι εσύ έχεις παιδιά. Εχουν σπίτι, κι εσύ επίσης ζεις σε ένα σπίτι. Αν το ζώο τραυματιστεί βγαίνει αίμα, αν εσύ τραυματιστείς, βγαίνει αίμα. Ολες αυτές οι ομοιότητες υπάρχουν. Γιατί, λοιπόν, αρνείσαι αυτήν την συγκεκριμένη ομοιότητα, την ύπαρξη της ψυχής; Αυτό δεν είναι λογικό. Εχεις μελετήσει την επιστήμη της λογικής; Στην λογική υπάρχει η έννοια της αναλογίας. Αναλογία σημαίνει να βρούμε πολλά κοινά σημεία, που θα μας οδηγήσουν σε ένα συμπέρασμα. Αν υπάρχουν πολλά κοινά σημεία ανάμεσα στα ζώα και τον άνθρωπο, γιατί αρνείσαι αυτήν την ομοιότητα; Μια τέτοια αντιμετώπιση δεν είναι ούτε λογική, ούτε επιστημονική.
Η επιστήμη της αυτοσυνειδητοποίησης

Ο κίνδυνος της πείνας

Η Μπάγκαβαντ-γκίτα επιβεβαιώνει πως όποιος τρώει προσφερμένη τροφή συντηρεί σωστά το σώμα και την ψυχή του, ενώ όποιος μαγειρεύει για τη δική του ευχαρίστηση και δεν εκτελεί θυσία προσφέρωντας το φαγητό, στην ουσία τρέφεται με αμαρτία. Αυτός ο αμαρτωλός τρόπος διατροφής, δεν χαρίζει ευτυχία στον άνθρωπο ούτε εμποδίζει την πείνα. Αντίθετα με ότι πιστεύουν διάφοροι οικονομολόγοι που διαθέτουν λίγη εξυπνάδα, η πείνα δεν οφείλεται στον υπερπληθυσμό. Αν η ανθρωπότητα αναγνώριζε τον Κύριο ως πηγή όλων των αγαθών και δεχόταν πως Αυτός παρέχει τα αναγκαία σε όλα τα πλάσματα, δεν θα υπήρχε πείνα και φτώχεια στην κοινωνία. Αλλά όταν οι άνθρωποι αγνοούν την πραγματική αξία αυτών των θεϊκών δώρων, σίγουρα βρίσκονται σε ανάγκη. Οποιος δεν έχει επίγνωση του Θεού μπορεί να ζήσει πλούσια για λίγο χρονικό διάστημα, χάρη στις ευσεβείς πράξεις που διέπραξε στο παρελθόν, αλλά αν λησμονήσει τη σχέση του με τον Κύριο πρέπει να περιμένει πείνα, σύμφωνα με τους ισχυρούς νόμους της υλικής φύσης.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ  ( 3.5.49, ερμηνευτικό σχόλιο )

Οποιος σκοτώνει τα ζώα έχει πέτρινη καρδιά

Μερικοί παληάνθρωποι υποστηρίζουν πως τα ζώα δεν έχουν ψυχή, σαν τις πέτρες. Ετσι αιτιολογούν την άποψη πως η εξολόθρευση των ζώων δεν είναι αμαρτία.
Η πραγματικότητα είναι πως τα ζώα δεν είναι αδρανής ύλη και πως εκείνοι που τα σκοτώνουν είναι δολοφόνοι με πέτρινη καρδιά. Γι’αυτό, δεν τους συγκινεί καμμιά λογική ή φιλοσοφία, αλλά συνεχίζουν να διατηρούν σφαγεία και να σκοτώνουν ζώα.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ  ( 4.26.9, ερμηνευτικό σχόλιο )

Οποιος σκοτώνει ζώα, θα γίνει ζώο και θα σκοτωθεί με τον ίδιο τρόπο

Οποιος σκοτώνει ζώα όχι μόνο θα στερηθεί την ανθρώπινη μορφή ζωής, αλλά στην επόμενη ζωή του, θα πάρει το σώμα ενός ζώου που θα σκοτωθεί με τον ίδιο τρόπο. Αυτός είναι ο νόμος της φύσης. Η σανσκριτική λέξη μαμσα σημαίνει «κρέας». Λέγεται, μαμ σαχ καντατiτι μαμσαχα: «Τώρα τρως τη σάρκα του ζώου που στο μέλλον θα φάει τη δική σου σάρκα.»
Τσετάνια-τσαριταμρίτα  ( Μάντια – λίλα, 24.252, ερμηνευτικό σχόλιο )

Η σφαγή των ζώων, είτε γίνεται στο όνομα της θρησκείας είτε για λόγους διατροφής, είναι αμαρτία

Η θυσία των ζώων στο όνομα της θρησκείας πραγματοποιείται σε όλο τον κόσμο και σε κάθε διαμορφωμένη θρησκεία. Λέγεται πως ο Ιησούς Χριστός ήταν δώδεκα χρονών όταν είδε τους Εβραίους να θυσιάζουν πουλιά και ζώα στις συναγωγές. Αγανάκτησε τόσο με την διαγωγή τους που απέρριψε το σύστημα της εβραϊκής θρησκείας. Αρχισε το σύστημα της Χριστιανικής θρησκείας και έδωσε την εντολή: «Ου φονεύσεις», στην Παλαιά Διαθήκη. Σήμερα, όμως, τα ζώα δεν σκοτώνονται μόνο στο όνομα της θυσίας. Η εξολόθρευση τους αυξήθηκε υπερβολικά και το νούμερο των σφαγείων γίνεται όλο και μεγαλύτερο. Η σφαγή των ζώων, που γίνεται είτε στο όνομα της θρησκείας είτε για λόγους διατροφής, είναι μια πράξη ιδιαίτερα απεχθής και καταδικάσιμη.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ ( 7.15.10, ερμηνευτικό σχόλιο )

Η τροφή είναι επαρκής

Επειδή η παραγωγή των δημητριακών είναι επαρκής σε όλον τον κόσμο, η συντήρηση των σφαγείων είναι αδικαιόλογητη. Σε ορισμένα κράτη, η παραγωγή είναι τόση που μερικές φορές πετούν τα δημητριακά προϊόντα στη θάλασσα και άλλες φορές η κυβέρνηση απαγορεύει την περαιτέρω παραγωγή τους. Συμπεραίνουμε, πως η γη παράγει επαρκή ποσότητα δημητριακών για να θρέψει όλο τον κόσμο, αλλά η διανομή αυτών των δημητριακών είναι περιορισμένη λόγω των νόμων που δεσμεύουν το εμπόριο και από την επιθυμία του κέρδους. Κατά συνέπεια, σε μερικά μέρη υπάρχει έλλειψη δημητριακών, ενώ σε άλλα η παραγωγή είναι υπεραρκετή. Αν μια μοναδική κυβέρνηση σ’ολόκληρη την επιφάνεια της γης, οργάνωνε τη διανομή των δημητριακών, δεν θα υπήρχε το πρόβλημα της έλλειψης τροφής, ούτε θα υπήρχε ανάγκη να ανοιχτούν σφαγεία ή να εμφανιστούν ψεύτικες θεωρίες σχετικά με τον υπερπληθυσμό.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ ( 4.17.25, ερμηνευτικό σχόλιο )

Μια διατροφή που θεραπεύει τις ασθένειες της ψυχής

Η κοινωνία πάσχει από δύο ασθένειες. Η πρώτη ονομάζεται αντιατμικα (υλική ασθένεια) και σχετίζεται με το σώμα, ενώ η δεύτερη ειναι η ασθένεια τους πνεύματος. Το ζωντανό ον είναι αιώνιο, αλλά για κάποιο λόγο ήρθε σε επαφή με την υλική ενέργεια και από τότε υπόκεινται στον κύκλο της γέννησης, του θανάτου, των γηρατειών και της ασθένειας… Η κίνηση για την Επίγνωση του Κρίσνα ανέλαβε την αποστολή να θεραπεύσει αυτήν την ασθένεια, αλλά ο κόσμος δεν το εκτιμά, επειδή δεν γνωρίζει πως είναι άρρωστος. Οι άρρωστοι έχουν ανάγκη από φάρμακα και κατάλληλες δίαιτες, γι’αυτό η κίνηση για την Επίγνωση του Κρίσνα απευθύνεται σε άτομα που έχουν προσβληθεί από την ασθένεια της ύλης και τους παρέχει το φάρμακο του ψαλσίματος του αγίου ονόματος του Κυρίου ( το ψάλσιμο του μαχα – μάντρα Χαρε Κρίσνα ) και του πρασάνταμ, ( το χορτοφαγικό φαγητό που προσφέρθηκε στον Κρίσνα ).
Τσετάνια-τσαριταμρίτα ( Αντι – λίλα, 10.51, ερμηνευτικό σχόλιο )

Ανύψωση στο υπερβατικό επίπεδο

Η κίνηση για την Επίγνωση του Κρίσνα είναι βασισμένη σ’ αυτή την αρχή: Δίνουμε στον κόσμο τη δυνατότητα να ακούσει για την Υπέρτατη Προσωπικότητα της Θεότητας και προσφέρουμε πρασάνταμ. Το αποτέλεσμα είναι πως οι άνθρωποι, σ’όλον τον κόσμο, ανταποκρίνονται με ενθουσιασμό και πολλοί γίνονται αφοσιωμένοι υπηρέτες του Κρίσνα. Εχουμε ιδρύσει παντού εκατοντάδες κέντρα για να δώσουμε την ευκαιρία στον κόσμο να ακούσει για τον Κρίσνα και να δεχτεί πρασάνταμ που έχει προσφερθεί στον Κρίσνα. Αυτές οι δύο μέθοδοι είναι προσιτές σε όλους, ακόμη και στα παιδιά. Δεν έχει σημασία αν είσαι πλούσιος ή φτωχός, μορφωμένος ή αμόρφωτος, λευκός ή μαύρος, ηλικιωμένος ή παιδί —όποιος ακούει για την Υπέρτατη Προσωπικότητας της Θεότητας και τρώει πρασάνταμ σίγουρα θα ανυψωθεί στην υπερβατική θέση της υπηρεσίας αφοσίωσης.
Τσετάνια-τσαριταμρίτα ( Αντι – λίλα, (7.141, ερμηνευτικό σχόλιο)

Πνευματική τροφή

Ενα λουλούδι, όταν το δεχόμαστε για την ικανοποίηση των αισθήσεών μας, είναι υλικό. Αλλά όταν το ίδιο λουλούδι προσφερθεί στον Θεό, την Υπέρτατη Προσωπικότητα της Θεότητας, γίνεται πνευματικό. Η τροφή που ετοιμάζεται για την προσωπική μας ικανοποίηση είναι υλική, ενώ η τροφή που ετοιμάζεται για τον Υπέρτατο είναι πρασάνταμ, πνευματική τροφή. Είναι ζήτημα συνειδητοποίησης.
Σρίμαντ-Μπάγκαβαταμ ( 8.12.8, ερμηνευτικό σχόλιο )

Η ιδανική δίαιτα

Ο σκοπός της διατροφής είναι να αυξήσουμε την διάρκεια της ζωής μας, να εξαγνίσουμε το νου και να δυναμώσουμε το σώμα. Αυτός είναι ο σκοπός της διατροφής. Στο παρελθόν, άγιοι άνθρωποι διάλεξαν τις τροφές που βοηθούν την υγεία και την αύξηση της διάρκειας της ζωής ανάμεσα στα προϊόντα του γάλατος, το ρύζι, το σιτάρι, τα φρούτα και τα χορταρικά.
Προμηθευόμαστε το ζωϊκό λίπος από το γάλα, που είναι η καλύτερη τροφή. Το γάλα το βούτυρο, το τυρί και άλλα παρόμοια προϊόντα παρέχουν ζωϊκό λίπος, κι έτσι μπορούμε να αποφύγουμε την εξολόθρευση αθώων πλασμάτων… Οι πρωτεϊνες βρίσκονται σε μεγάλη ποσότητα στη φάβα, στο ντάλ, στο πλήρες σιτάρι, κλπ.
Η καλύτερη τροφή είναι αυτή που περίσσεψε από το φαγητό που προσφέρθηκε στην Υπέρτατη Προσωπικότητα της Θεότητας. Ο Υπέρτατος Κύριος λέει στην Μπάγκαβαντ-γκίτα πως δέχεται τα λαχανικά, τα δημητριακά και το γάλα, όταν αυτά προσφέρονται με αφοσίωση. Σίγουρα, τα πιο σημαντικά συστατικά είναι η αγάπη και η αφοσίωση.
Επομένως, για να είναι το φαγητό ευεργετικό για όλους, είναι ανάγκη να το προσφέρουμε πρώτα στην Υπέρτατη Προσωπικότητα της Θεότητας.
Μπάγκαβαντ-γκίτα ( 17.8-10, ερμηνευτικό σχόλιο )

Το φαγητό που προσφέρεται στον Κρίσνα είναι υπερβατικό

Ο Κρίσνα λέει στην Μπάγκαβαντ-γκίτα: «Αν κάποιος Μου προσφέρει με αγάπη και αφοσίωση, ένα φύλλο, ένα λουλούδι, ένα φρούτο και νερό, θα δεχτώ την προσφορά του». Ο Κύριος είναι πουρνα (πλήρης), γι’αυτό τρώει ότι Του προσφέρουν οι αφοσιωμένοι υπηρέτες Του. Αλλά επειδή αγγίζει την τροφή με το υπερβατικό χέρι Του, αυτή παραμένει όπως πριν. Αλλά η ποιότητα της τροφής έχει αλλάξει. Με άλλα λόγια το φαγητό έγινε υπερβατικό μετά την προσφορά του. Επειδή ο Κύριος είναι πουρνα παραμένει το ίδιο σε ποσότητα… Το φαγητό που προσφέρεται στον Κρίσνα είναι τόσο καλό όσο ο Κρίσνα, από ποιοτική άποψη. Οπως ο Κρίσνα είναι αβγιαγια (άφθαρτος), έτσι το φαγητό που δεν διαφέρει από Αυτόν, παραμένει ποσοτικά ίδιο. Εκτός από αυτό, ο Κρίσνα τρώει με μια από τις υπερβατικές αισθήσεις Του: τρώει με τα μάτια ή με το άγγιγμά Του. Ούτε πρέπει να νομίζουμε πως ο Κρίσνα έχει ανάγκη να φάει. Δεν πεινάει, όπως οι συνηθισμένοι άνθρωποι. Αλλά υποκρίνεται πως πεινάει, και μπορεί να φάει την προσφορά μας, όσο μεγάλη κι αν είναι.
Σρι Τσετάνια-τσαριταμρίτα  ( Μάντια – λίλα, 4.77, ερμηνευτικό σχόλιο )